skip to Main Content

Digitalisering wordt steeds belangrijker en groter in de bouwwereld

De tijd dat bouwbedrijven grote enveloppen en mappen rondsturen als er een project of offerte wordt aangevraagd is natuurlijk al lang voorbij, maar de digitalisering heeft nog een lange weg te gaan. Daarom beschrijven we in dit artikel hoe bouwbedrijven hun eigen gegevens en processen kunnen digitaliseren om efficiënter om te gaan met projecten. 

Begin met de juiste software GWW

De juiste software GWW helpt een boel als het gaat om het digitaliseren van de bedrijfsvoering. Met dit soort programma’s wordt het gemakkelijk om de nodige informatie over bouwprojecten online en digitaal op te slaan. Je kunt denken aan werkbonnen, waar gebruikte materialen en gewerkte uren aan bepaalde projecten gelinkt kunnen worden. Ook factureren, urenregistratie en klantcontact kan met de juiste software. In het begin zal het misschien wat behelpen zijn, maar als je eenmaal gewend bent wil je nooit meer terug naar de oude papieren bonnen. 

Met genoeg overzicht over projecten en beschikbaar personeel zorg je ervoor dat de maximale capaciteit altijd wordt benut. Zo voorkom je dat je grote nieuwe projecten misloopt, of belangrijke deadlines niet haalt. Een voordeel van diensten en informatie online opslaan, is dat je er overal bijkan. Je bent niet gelimiteerd aan je vaste computer op kantoor. Ook kun je klanten en opdrachtgevers inzicht geven over de voortgang. Deze transparantie kan een Unique Selling Point voor jouw bouwbedrijf worden. Door digitale updates te geven, eventueel inclusief foto’s, worden opdrachtgevers en klanten meer betrokken in het bouwproces. De factuur wordt ook beter te begrijpen voor de klant, omdat er duidelijker gespecificeerd kan worden wat er is gedaan.

Verschillende organisaties binnen een project

Bij grote bouwprojecten werken verschillende aannemers met elkaar samen. Al deze aannemers hebben hun eigen manieren van werken, en dat kan zorgen voor een inefficiënte workflow. Als al deze aannemers en werklui met dezelfde software voor planning en werkbonnen werken, voorkomt dat communicatieproblemen. Het zal ook makkelijker worden om meer gestandaardiseerde processen te laten plaatsvinden. Zowel op het gebied van materialen als manieren van bouwen.

Wees goed vindbaar

Zoals gezegd vind je op cleverdesk.nl speciale software GWW, maar dat is niet de enige slag in de digitalisering die je kunt slaan. Ook het zichtbaar zijn in de zoekmachines en andere online marketing is belangrijk. Als bouwbedrijf ben je afhankelijk van nieuwe projecten, dus moeten klanten en opdrachtgevers weten van je bestaan. Mond-op-mond reclame werkt natuurlijk altijd goed, maar online marketing is niet voor niets zo groot geworden. Als de gehele bouwwereld gaat digitaliseren, zal dat ook op het gebied van marketing gaan gebeuren. Je kan er dus maar beter zo snel mogelijk mee beginnen, zodat je een groot voordeel hebt. Heel moeilijk hoeft het niet te zijn, tegenwoordig heb je al een goede website voor een redelijke prijs!